Skip to main navigation Skip to search Skip to main content

Amerikaanse heffingen schaden netto export Europa uiteindelijk minder dan vaak gedacht

Research output: Contribution to journalArticleAcademic

Abstract

Toen Trump vorige week met zijn invoerheffingen kwam, bedroeg de werkloosheid in de VS 4,2%. Daarmee is min of meer sprake van ‘volledige werkgelegenheid’. Een paar procent werkloosheid is nu eenmaal onvermijdelijk, bijvoorbeeld omdat het soms tijd kost om de juiste nieuwe baan te vinden. Ook bij volledige werkgelegenheid kan het aantal werkenden vaak nog wel íets omhoog, maar niet veel (en alleen bij hogere lonen). De productie en de werkgelegenheid in de VS kunnen nu dus niet veel hoger worden dan ze al zijn. Dit is opmerkelijk, want normaliter is het doel van invoertarieven om de nationale productie en de werkgelegenheid te verhogen.
Original languageEnglish
JournalMe Judice
Publication statusPublished - 14 Apr 2025

Cite this